Wilgenhorst Gedenken dankzij monumentwagen flexibeler geworden in dienstverlening
Wilgenhorst Gedenken verkoopt, plaatst en onderhoudt grafmonumenten. Voor het plaatsen van de monumenten gebruikt het bedrijf sinds kort een Hogervorst Monumentwagen.
Pieter Habermehl heeft samen met een compagnon het bedrijf TWIN Visuele Communicatie. Het houdt zich voornamelijk bezig met beletteringswerkzaamheden en bedrijfskleding. Twee jaar geleden rolde hij min of meer onverwacht in de wereld van de herdenkingsmonumenten toen een zakenrelatie te kennen gaf ermee te stoppen. Na het idee een tijdje in z’n achterhoofd te hebben gehad, besloot hij de stap te wagen. Habermehl: “We zijn begonnen met verkopen van de monumenten vanuit de showroom en gaandeweg hebben we een plan gemaakt om het geheel ons eigen te maken.” Naamsverandering en alles in eigen hand willen houden waren de eerste stappen die gezet werden. “Dus niet alleen de verkoop van een grafmonument of grafsteen, maar ook de inscriptie, de montage en uiteindelijk het plaatsen van het monument.” Daarnaast voert Wilgenhorst Gedenken ook onderhoud- en herstelwerkzaamheden uit aan bestaande monumenten. “Sinds de aanschaf van onze monumentenwagen om de grafstenen en deksels veilig te kunnen plaatsen hebben we het hele proces van verkoop tot plaatsen in eigen beheer.”
Zoektocht
Voor aanschaf heeft het bedrijf rondgekeken hoe andere bedrijven het plaatsen van grafstenen verzorgen. Het eisenpakket voor een monumentwagen is namelijk groot. De machine moet compact zijn om ook in krappe ruimtes te kunnen werken. Daarnaast speelt het gewicht een rol en moet de machine makkelijk over hobbelige en onverharde paden kunnen rijden. “Voor ons was de belangrijkste eis dat één persoon in z’n eentje een grafsteen moet kunnen plaatsen. Na wat rondkijken op het internet en verschillende demonstraties te hebben gehad, kwamen we ook in contact met Hogervorst voor een demonstratie van de monumentwagen. Na een uitgebreide demonstratie kwamen we tot de conclusie dat de elektrische monumentwagen het volledige eisenpakket afvinkte en dus perfect voor ons werk geschikt was.”
‘De machine is lekker stil, wat wel fijn is op een begraafplaats’
Habermehl gaat verder: “Het is een hele eenvoudige en compacte machine. De aandrijving is elektrisch en er is een plateau voor het vervoeren van de monumenten. De plek waar je aan het werk bent is doorgaans een plek waar rust op z’n plaats is en dan zit niemand te wachten op een hard ronkende benzine-motor. De machine is lekker stil. Met behulp van diverse stempelpoten en de opgebouwde Hiab-kraan kunnen we op praktisch elke plek onze producten plaatsen.” De Hiab-kraan heeft een hefvermogen van bijna 1.000 kg, wat voldoende is voor praktisch alle grafmonumenten die Wilgenhorst Gedenken plaatst. Gemiddeld weegt een grafmonument ongeveer 600 kg inclusief monument. De accu is voldoende voor vier á vijf monumenten plaatsen zonder de accu bij te hoeven laden.
Over de service van Hogervorst is Habermehl goed te spreken: “We kenden het bedrijf nog niet maar gedurende het hele traject waren ze erg betrokken. Ze hebben uitgebreid geholpen bij het uitleggen van de machine. Ook als er iets met de machine is dan proberen ze je via de telefoon op weg te helpen en anders zijn ze er – ondanks dat het niet naast de deur is – dezelfde of volgende dag en draait de machine weer.”
Flexibel
Voor het plaatsen van een grafmonument wordt het monument al op de wagen geladen. In een gesloten aanhanger wordt dan de monumentwagen naar de begraafplaats gereden. “Opladen van de wagen kan gewoon in de aanhanger, doordat we daar laadpunten in gemaakt hebben.” Op de begraafplaats zelf rijdt de monumentwagen de stenen naar het graf. Habermehl: “We zijn met de monumentwagen veel flexibeler geworden in onze dienstverlening. Je kunt op begraafplaatsen niet altijd terecht in verband met (andere) begrafenissen. Je weet altijd pas een aantal dagen van tevoren dat je niet op de begraafplaats terechtkunt in verband met een plechtigheid. Als je dan te maken hebt met werk wat je moet uitbesteden dan is de planning daarvan gewoon lastig. Nu kunnen we op de dag zelf nog besluiten of we een monument gaan plaatsen of niet.”