Werkergonomie op de heftruck
Om lange dagen op de heftruck te kunnen werken is het belangrijk dat bestuurders comfort en werk-ergonomie op orde zijn. Dat begint bij een goed ingestelde stoel, maar er zijn veel meer zaken die het werken met de heftruck aangenamer maken en de ergonomie verbeteren.
Waar fabrikanten vroeger concessies deden aan het bestuurderscomfort om maar een zo groot mogelijke accu te kunnen plaatsen, staat tegenwoordig de bestuurder weer helemaal centraal bij het ontwerpen van de heftruck. Dit komt vooral de ruimte voor de voeten en positie van de pedalen ten goede. Door goed na te denken bij aanschaf of aanpassingen te doen op een bestaande heftruck is het voor de gebruiker makkelijker om klachtenvrij een lange werkdag de heftruck te besturen.
Stoel
Een belangrijk onderdeel van de heftruck die bijdraagt aan de ergonomie is de stoel. Deze moet niet alleen een goede werkhouding garanderen, maar zorgt er ook voor dat er zo veel mogelijk trillingen worden geabsorbeerd bij het rijden over hobbels en drempeltjes op het terrein. De meeste heftrucks hebben tegenwoordig wel minimaal een mechanisch geveerde stoel, maar een luchtgeveerde zitting brengt het comfort naar een nog hoger plan. Veel heftrucks zijn achteraf nog te voorzien van een luchtgeveerde zitting. Is uw heftruck toe aan een nieuwe stoel, probeer dan bij aanschaf van een nieuwe ook een stap omhoog te maken in comfort en ergonomie. Een luchtgeveerde zitting is ook een goede optie wanneer één of meerdere bestuurders kampen met bijvoorbeeld rugklachten. Het is in dat geval aan te raden om een stoel aan te laten meten die optimaal instelbaar is voor de medewerkers. Hogervorst werkt samen met verschillende fabrikanten zoals Savas en Recaro die voor iedere situatie de juiste stoel kunnen leveren. Er zijn namelijk veel verschillen tussen stoelen als het gaat om vering, ondersteuning en instelbaarheid.
Achteruitrijden is bij grote lasten – die veel zicht ontnemen – essentieel. Maar dit vraagt extra inspanning van de chauffeur. Dit kan nek- en rugklachten veroorzaken. Een stoel die een aantal graden meedraait wanneer de chauffeur gedraaid zit kan veel klachten voorkomen.
Als werkgever is het belangrijk het personeel bewust te maken wat de juiste werkhouding is en welke mogelijkheden er zijn om eventuele instellingen van de stoel aan te passen.
Banden
Een andere factor die van invloed is op de trillingen die aan het bestuurdersplatform worden doorgegeven zijn banden op heftrucks. Luchtbanden zijn in het intern transport weinig gebruikt omdat deze tegen zijn grenzen aan loopt als het om draagkracht en stabiliteit aankomt. Volrubberbanden zijn door de jaren heen flink verbeterd en kunnen in het intern-transport het comfort benaderen van een luchtband met alle voordelen die een volrubberband biedt: geen lekke banden, hoge stabiliteit en draagvermogens. Een volrubberband moet dus niet worden verward met een massieve band, wat niet meer is dan een stalen velg met een laag rubber eromheen. Een volrubberband heeft dezelfde afmetingen als een luchtband en heeft een stevig stalen karkas met aan de binnenkant een laag soepel rubber voor een beter comfort en demping van trillingen en aan de buitenkant een slijtvaste laag met profiel. Er zitten veel prijs- en kwaliteitsverschillen tussen verschillende volrubberbanden. Wij kunnen u helpen bij het kiezen van de juiste band in uw situatie.
Bediening
Tijdens het werk zijn het stuur en de bedieningshendels continu in gebruik. De positie van deze bedieningsorganen is dus van grote invloed op of er later lichamelijke klachten zullen optreden. Onderschat hierbij ook vooral niet de positie van de armleuning van de stoel. De bedieningselementen moeten goed bereikbaar zitten en indien mogelijk is ondersteuning van een armleuning handig. Volledig elektrische bediening in de armleuning is handig en geeft goede ondersteuning aan de arm. Dat betekent overigens niet dat er geen klachten op kunnen treden. Bij intensief gebruik krijgt de arm en hand weinig beweging en ontstaat er kans op een ‘muisarm’. Goed bereikbare bedieningshendels naast het stuur of op/voor de armleuning geven de bestuurder bij intensief werk voldoende beweging en kunnen dus ook een prima optie zijn.
Denk ook na wat de beste positie is voor het bedienen van de voor- en achteruit. Die is te bestellen op de armleuning, als voetbediening of traditioneel onder het stuur. Kijk bij de keuze ook naar de rest van de heftrucks, zodat de heftrucks grotendeels op dezelfde manier werken. Dit vraagt minder aanpassing van het personeel en zorgt voor uniformiteit van de heftruckvloot.