Waarop letten bij een heftruckverzekering
De kans op schade of een (bedrijfs)ongeval ligt altijd op de loer. Het is daarom belangrijk om je als heftruckeigenaar en -huurder te verdiepen in de verzekering van deze machines. Ze zijn immers een belangrijke schakel binnen het bedrijf en onvoorziene schades kunnen tot hoge kosten leiden.
Hoewel heftrucks (en andere interne transportoplossingen) zelden op de openbare weg komen, moeten ook heftrucks worden verzekerd. Een ongeluk zit immers in een klein hoekje en de financiële gevolgen kunnen groot zijn. Daarom is een WA-verzekering verplicht voor elk voertuig dat wel eens op de openbare weg komt. Komt de heftruck of palletheffer nooit buiten dan kan het ook zijn dat het voertuig is meeverzekerd bij de inboedel van het bedrijfspand. Maar overleg dit met de verzekeringsadviseur en kijk goed wat de aanvullende voorwaarden zijn. Het geldt namelijk lang niet voor alle inboedelverzekeringen.
WA, WA+ en allrisk
De verzekeringen die je kunt afsluiten voor een heftruck komen aardig overeen met verzekeringen die je voor je auto kunt afsluiten. Het minimum is een WA-verzekering die de schade dekt aan derden. De schade aan het eigen voertuig is in dat geval voor eigen rekening. De volgende stap in verzekering is WA+ waarbij ook zaken als brand en diefstal van de heftruck zijn meeverzekerd. Bij een allrisk-verzekering zijn in principe alle schades gedekt.
Houd er rekening mee dat bij elke schadeclaim er een bedrag moet worden betaald voor eigen risico en dat in veel gevallen de maandpremie daarna omhoog gaat. In sommige gevallen kan het daardoor voordeliger zijn om de schade uit eigen zak te betalen. En voor ondernemers die in drukke tijden een heftruck of pallettruck huren: vraag altijd of het voertuig voorzien is van een allrisk-dekking. Anders kan het bij schade flink in de papieren lopen.
Niet uitkeren
Voor een heftruck is er niet iets als een apk-keuring. Maar als bij een ongeluk, schade of brand blijkt dat dit bij een keuring voorkomen had kunnen worden, zal de verzekeraar proberen om onder de schade-uitkering uit te komen. Een verzekeraar is immers een commerciële en geen liefdadigheidsinstelling. Het is dus zaak om uw machines regelmatig te laten keuren en technisch op orde te houden. Met personeel is dit sowieso verplicht. Zorg ook dat degene die de heftruck bestuurt de juiste instructies heeft gehad. Nog beter is dat de bestuurder in het bezit is van een geldig heftruckcertificaat. Dan is er voor de verzekeraar geen ruimte meer voor discussie.
Eigen gebrek
De meeste nieuwe machines voor intern transport hebben bij aanschaf een garantietermijn van een jaar. Door een zogeheten eigengebrekverzekering af te sluiten dek je de risico’s af op dure reparaties (ook door eigen toedoen!) nadat deze garantietermijn is verlopen. Bij motorschade of vervanging van bijvoorbeeld de versnellingsbak is de financiële strop dan minder groot. Let er wel op dat er per geval weer een eigen risico geldt.