De juiste transportoplossing in zeven stappen

De juiste transportoplossing in zeven stappen

Bij de keuze voor een heftruck of stapelaar komen verschillende aspecten kijken. De situatie op het bedrijf is het uitgangspunt. Soms zijn verscheidene oplossingen mogelijk en is het belangrijk om de opties tegen elkaar af te zetten op het gebied van bijvoorbeeld kosten, milieu of werkgemak. Bij het kiezen van de juiste machine zijn de volgende aspecten van belang:

  1. Welke last wordt er vervoerd?
  2. Op welke ondergrond moet de last worden verplaatst?
  3. Waar moet de last naartoe?
  4. Welke hefmast past het beste bij de uitgangssituatie?
  5. Welke banden zijn in mijn situatie geschikt?
  6. Verbrandingsmotor of (volledig) elektrisch?
  7. Creating Solutions

1. Last
Om te kunnen bepalen welke machine geschikt is voor uw situatie is het belangrijk om te kijken welke last u met de heftruck of stapelaar gaat vervoeren. Hoe groot is de last en hoe zwaar? Het gewicht bepaalt in belangrijke mate het machineformaat. Let daarbij ook hoe ver de last zich voor het vorkenbord bevindt: hoe verder het zwaartepunt vanaf het vorkenbord hoe zwaarder heftruck moet zijn.

Gaat de truck pallets (of kisten) verrijden dan is het belangrijk om te weten om welk pallettype het gaat en wat de afmetingen ervan zijn. Bij europallets kan een stapelaar vaak een prima keuze zijn. Bij pallets of kisten waar rondom planken onder de lepelinsteek zitten, is een reachtruck of heftruck vaak de enige serieuze optie.

Last

2. Ondergrond
Daarnaast heeft de ondergrond invloed op de keuzemogelijkheden. Bij een gladde ondergrond en nauwelijks hoogteverschillen (minder dan 2 cm) werkt een stapelaar vaak prima. Zijn de oneffenheden groter dan 2 cm dan is een heftruck een betere keus. De grotere banden van een heftruck kunnen oneffenheden namelijk beter overbruggen.

Bij zeer hoge magazijnstellingen (vanaf 9 meter) is de vlakheid van de ondervloer extra belangrijk. Het is iets waarbij de bouw van het pand al rekening mee gehouden moet worden. Als de keuze valt op een inductiedraad in de vloer die de truck in staat stelt om in het midden van de magazijnstellingen te rijden, moet de bewapening in de vloer diep genoeg liggen om verstoring van het signaal te voorkomen.

Ondergrond

3. Bestemming
Waar moet de last naartoe? Moeten er pallets in een stelling worden gelegd? Of moeten er kisten vier hoog worden weggezet? Dit gegeven bepaalt in belangrijke mate de maximale hefhoogte. Door de maximale hoogte van de liggers of bovenkant van de één na laatste kist te meten en rekening te houden met minimaal 20 cm marge (liever nog wat meer) kan de hefmast van de heftruck of stapelaar altijd voldoende hoog.

Daarnaast is de breedte van de gangpaden van belang bij magazijnstellingen. Voor een heftruck heb je minimaal 3 meter tussenruimte nodig, maar voor een smallegangentruck is 1,60 tot 2,00 meter voldoende. Door hier bij nieuwbouw van het magazijn al rekening mee te houden (en waar mogelijk te kiezen voor een smallegangentruck) neemt de opslagcapaciteit bij dezelfde oppervlakte al snel met de helft tot het dubbele toe.

Bestemming

4. Mast
Is maximale hefhoogte bekend, dan moet er nog een keuze worden gemaakt voor het type hefmast. Een tweedelige mast is voordelig en biedt bovendien het beste zicht op de lepels. Maar let op: zo’n tweedelige mast is bij geheven lepels al snel hoger dan een driedelige mast met vrije heffing. Het is dus van belang om te weten wat het laagste punt is waar de truck met geheven lepels onderdoor moet. Moet de heftruck in een lage ruimte als een zeecontainer werken, dan kun je bijna niet onder een driedelige mast met vrije heffing uit. Bij vrije heffing gaat eerst het vorkenbord omhoog en schuift de mast pas uit wanneer het vorkenbord niet hoger kan.

Mast

5. Banden
De bandenkeuze is sterk afhankelijk van de toepassing. Bij hoge werkhoogtes is een grote stabiliteit van belang en zijn harde, massieve volrubberbanden de beste keuze. Maar op plekken waar het terrein soms oneffen is en op een zachtere ondergrond is juiste een zachtere rubbersoort of zelfs luchtbanden verstandiger. Voor onverhard terrein is er de ruwterreinheftruck.

Daarnaast kun je kiezen voor witte (of: non-marking) banden. Vooral bij het werken met bederfelijke goederen en op lichte magazijnvloeren is dit eigenlijk een must. Deze banden geven nauwelijks af op de vloer en bovendien is er flink minder roetvorming.

Banden

6. Aandrijving
En als laatste is er natuurlijk de keuze voor een machine met een brandstofmotor of een elektrische aandrijving. Volgens het ARBO-besluit is het voor machines met dieselmotor tot 4 ton verboden om te gebruiken in een half-open of binnensituatie. In 2020 is deze grens verhoogd naar 8 ton. Voor machines van jonger dan vijf jaar geldt een overgangstermijn, maar ook die moeten op termijn worden vervangen. Heftrucks op lpg zijn wel toegestaan in binnenruimtes, op voorwaarde dat de machine is voorzien van een driewegkatalysator. Hou er wel rekening mee dat lpg-heftrucks het bedervingsproces van verse producten versnellen. Kiezen voor een elektrische aandrijving is in de meeste gevallen de beste en meest veilige keuze. Eventueel is er nog de keuze – indien waterstof tanken tot de mogelijkheden behoort – om de heftruck uit te rusten met een brandstofcel in plaats van met een accu.

Aandrijving

7. “Creating solutions”
Dit is een globaal stappenplan. Specifieke situaties vragen om specifieke oplossingen. En wat te denken van voorzetapparatuur en de comfort- en veiligheidsvoorzieningen? Het is zinvol om met een adviseur de uitgangssituatie kritisch door te nemen. Denk daarbij bijvoorbeeld aan de aanschaf van wisselaccu’s en lader als de heftruck in ploegendiensten wordt ingezet. Hogervorst heeft veel ervaring op het gebied van transportoplossingen en is daarom in staat om in iedere situatie de best mogelijke oplossing te kunnen bieden.

Crafting solutions

INTERN TRANSPORT
LANDBOUW
SPUITTECHNIEK